S O L A R I S


sul ponticello je osnovna postavka Solarisa u potrazi za što punijim harmonskim i alikvotnim nizom – prirodnim akordom praznih žica. Zahteva duge, neprekidne fraze ili neprekinuti detaše. Izuzetno je meditativan i samo-izgrađujuć i donekle efektivniji na dve niže žice zbog veće količine slušljivog opsega frekvencija. Bogatstvo Solarisa krije se u ispitivanju ugla kontakta struna u sul ponticello potezu kako bi se aktivirao što širi opseg oscilacija prazne žice i pokrenulo „punjenje“ prirodnim alikvotnim nizovima. Lepota Solarisa u potpunosti se oslanja na alikvotnu polifoniju prirodnog akorda.

Kontrola sporog trošenja gudala, ravnomeran, spor legato apliciran što bliže kobilici ali ne preglašavajući visokofrekventni šum, dobra je osnova za uspostavljanje neprekidne prirodne skale. Ukoliko postoji intencija da Solaris traje duži vremenski period potrebno je uvežbati nečujnu promenu gudala u sul ponticello zvučnoj slici. Manipulisanjem kontaktom desne ruke i brzinom promene alikvotnih elemenata, kao i dobrim poznavanjem fizičkih odlika sopstvenog instrumenta otkriva se širok dijapazon soničnih mogućnosti u naizgled malom polju između kobilice i regularnog rezonatnog polja (iznad F otvora). Ovaj predeo žica koji se u klasičnoj muzici generalizovao potezom sul ponticello u sebi sadrži frekvencijske i oscilatorne kapacitete za izvedbu velikog broja novih kreativnih zvučnih rešenja. Balansirana dinamika prirodnog akorda osnova je za izgradnju energetski potentne meditativno-ambijentalne zvučne slike. 




sul ponticello full harmonic range of an empty string(s) in long phrases or détaché


Solaris is a meditative drone constantly building itself from a slow and patient sul ponticello playing of an open string, much more reflective on two lower strings. Richness of this stroke comes from a skill to apply right bow hair contact in order to make different open string oscillations and therefore build rich range of natural harmonics. Beauty of Solaris lays in its similarity with overtone singing.

Keeping the bow in a very steady slow drawing mode closer to the bridge as possible but at the same time making an effort to avoid too much of sul ponticello high frequency noise is a good basis for controlling overtone scale. Also if intended to last, it is preferable to keep bow changes as smooth as possible.
Manipulating amount of pressure and amount of bow hair applied can help in finding and maintaining solid overtone continuum. It really depends on an instrument but by the laws of physics higher overtones should come out more toward the bridge. Involving open strings fifths occasionally in conceptually balanced dynamics can be wonderful effect in meditative music.